PENGEMBANGAN VIDEO ANIMASI BERBASIS PROFIL PELAJAR PANCASILA UNTUK SISWA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Siti Khadijah STKIP Al Maksum Langkat
  • Siti Nur Sucia Ningsih STKIP Al Maksum Langkat

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v3i6.6162

Keywords:

Animated Video, Pancasila Student Profile, Creative Thinking, Elementary School, Learning Media

Abstract

This study intends to generate animated video media based on the Pancasila Student Profile to increase elementary school students' creative thinking skills. The findings show that the animated video content that was created is very useful and valid for usage in classrooms. According to effectiveness tests, students' engagement and learning outcomes—particularly in creative thinking—are greatly enhanced by the media. The animated video's strength is its adaptability, which allows for self-directed learning and fosters a fun learning environment. As a result, this media works well to assist the Pancasila Student Profile's implementation in primary school.

References

Sari, R., Sela, D. P., Sutriyanti, I. R. P., Cahyani, O. G., Jayantari, R. A. D., Putri, S. A., & Akbar, S. D. (2024). Penguatan Profil Guru Pancasila melalui Mata Kuliah Etika dan Profesionalisme Guru. Journal of Innovation and Teacher Professionalism, 2(2), 226-234.

Wibiyanto, F. S., & Muhibbin, A. (2021). Analisis faktor pendukung dan penghambat pembentukan profil pelajar pancasila di sekolah (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Songkhro, J., Dequiña, L.S., Dominguez, R.R., & Khathayut, P. (2022). Efektivitas penggunaan video animasi melalui Google Sites dalam meningkatkan sosial budaya negara-negara penutur asli bahasa Inggris. Education Quarterly Reviews , 5 (2).

Ningtyas, R. K. (2021). Konsepsi Guru Sekolah Dasar Tentang Profil Pelajar Pancasila. (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Suryati, S. (2021). Pengembangan Kualitas Sumber Daya Guru dan Karyawan Melalui Penerapan Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Revitalisasi Profil Pelajar Pancasila. Journal on Education, 4(1), 182-196.

Rochim, A., Herawati, T., & Nurwiani, N. (2021). Deskripsi Pembelajaran Matematika Berbantuan Video Geogebra dan Pemahaman Matematis Siswa pada Materi Fungsi Kuadrat. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10 (2), 269-280.

Muskania, R. T., Badariah, S., & Mansur, M. (2019). Pembelajaran Tematik Menggunakan Media Video Scribe pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Elementary: Islamic Teacher Journal, 7(1), 75-86

Pratiwi, N., & Aslam, A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Picture And Picture terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3697-3703.

Maryanto, N. R., & Siswanto, R. D. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Ditinjau dari Gaya Kognitif dan Gender. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1), 109-118.

Arania. (2021). Penggunaan Media Animasi pada Pembelajaran IPA Kelas IV Semester 2

SDN Sukawangi Gastronomía Ecuatoriana y Turismo Local., 2012, 7–37.Arisanti, D.A. K.

Downloads

Published

2025-07-30