Keindahan Tilawah Al-Qur’an Dalam Empat Dimensi Estetika Al-Ghazali

Authors

  • Helda Pauziah Universitas Islam Negeri Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v3i6.6804

Keywords:

Aesthetic; Al-Ghazali; Qur’anic Recitation; Spirituality; Tajwid

Abstract

Recitation of the Qur’an (Tilawah) is not only a religious practice but also an artistic expression containing profound aesthetic values. This study aims to explore the beauty of Qur’anic recitation through Al-Ghazali’s four-dimensional aesthetic framework: ilāhiyyah (divine), ‘aqliyyah (rational), qalbiyyah (spiritual), and ḥissiyyah (sensory). Employing a qualitative descriptive approach, data were collected from literature review of classical and contemporary sources on Qur’anic recitation and Al-Ghazali’s writings. The findings reveal that the harmony between melodious recitation and correct tajwīd embodies both sensory and spiritual beauty, bridging intellect, emotion, and faith. Tilawah thus functions as a multidimensional practice that purifies the soul (tazkiyah al-nafs) and strengthens the reader’s connection with Allah. The study highlights the integration of sound, meaning, and devotion as central to the aesthetic experience of Qur’anic recitation.

References

Buku

Al-Ghazali. (tt). Iḥyā’ ‘Ulūm al-Dīn (Juz I). Beirut: Dār al-Ma‘rifah.

Al-Ghazali. (2011). Iḥyā’ ‘Ulūm al-Dīn (Juz IV). Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

Al-Ghazali. (1964). Mishkāt al-Anwār (Ed. W. H. T. Gairdner). Cairo: Dār al-Ma‘arif.

Artikel Prosiding

Aini, N., & Rahmadani, F. (2020). Korelasi ketepatan tajwid dengan keindahan suara dalam tilawah. Jurnal Al-Furqan, 14(2).

Arifin, A. Z. (2019). Makna tajwid dalam perspektif keindahan bacaan Al-Qur’an. Jurnal Ushuluddin, 27(2).

Beddu Malla, A. (2018). Nilai estetika Al-Qur’an dan pengaruhnya terhadap jiwa. Tamaddun, 17(1), 6–10.

Dalimunthe, A. Q., & Sinulingga, N. N. (2021). Pendidikan estetika menurut Al-Qur’an. Ar-Raudhah: Jurnal Pendidikan dan Keagamaan, 2(2), 47–49.

Fadhlullah, A. K. (2022). Estetika religius dalam pemikiran Al-Ghazali. Journal of Islamic Thought and Civilization, 14(2), 66.

Fathul Bari. (2023). Konsep keindahan dalam pemikiran Al-Ghazali. Jurnal Afkaruna, 19(1), 55.

Haq, A. (2021). Estetika religius dalam tradisi seni baca Al-Qur’an. Jurnal El-Tsaqafah, 9(2).

Hidayat, F. N. (2023). Keindahan dan spiritualitas dalam tilawah Al-Qur’an. Jurnal Al-Adabiyah, 8(1), 93.

Jahar, A. S. (2018). Konsep keindahan dalam estetika Islam. Jurnal Afkaruna, 17(2).

Jannah, M. (2017). Musabaqah Tilawah Al-Qur’an di Indonesia (Festivalisasi Al-Qur’an sebagai bentuk resepsi estetis). Jurnal Ilmu Ushuluddin, 15(2), 162–166.

Laila Rahmah, S., dkk. (2024). The science of tajwid from the perspective of the philosophy of science. Lisyabab: Jurnal Studi Islam dan Sosial, 6(1), 42–45.

Masykur, M. (2020). Estetika dalam pemikiran Al-Ghazali dan relevansinya dengan seni Islam. Jurnal Filsafat Islam, 9(1).

Moh. Ridwan. (2021). Estetika tilawah dan pengaruhnya terhadap perilaku religius. Jurnal Al-Qalam, 25(2).

Moh. Samhadi, & Apriani, R. (2023). Kajian estetika Islam dalam seni tilawatil Qur’an dan relevansinya pada penghayatan spiritual mahasantriwati IDIA Prenduan. Jurnal Keislaman Terateks, 8(1).

M. N. Sholeh. (2021). Dimensi estetika dalam pembacaan Al-Qur’an. Al-Afkar: Journal for Islamic Studies, 5(1), 42.

M. Rasyid. (2022). Zikir dan keindahan dalam tradisi sufistik. Jurnal Tasawuf dan Filsafat Islam, 11(1), 72.

M. Z. Rifa’i. (2023). Integrasi seni dan ibadah dalam perspektif Al-Ghazali. Jurnal El-Afkar, 12(1), 44.

Rahmawati, S. (2022). Etika dan estetika dalam tilawah Qur’an. Jurnal Al-Bayan, 7(2), 117.

Suhairi, S., Julaeha, S., & Wahyuni, R. (2022). Estetika tilawah dalam perspektif seni Islam. Jurnal El-Fasht, 6(2).

Wulandari, D. (2023). Revitalisasi seni tilawah di kalangan remaja muslim. Jurnal Budaya Islam, 6(1).

Yuliati, L. (2022). Pengalaman estetis dalam mendengarkan tilawah Al-Qur’an. Jurnal Ilmu Dakwah, 12(1).

Yusuf, M. (2022). Nilai estetika dalam tilawah Al-Qur’an perspektif Al-Ghazali. Jurnal Ilmu Ushuluddin, 9(2), 115.

Downloads

Published

2025-10-20