Gadget dalam Pembelajaran: Analisis Komparatif Progresivisme dan Rekonstruksionisme serta Relevansinya dengan Pendidikan Islam

Authors

  • Hurul Ain Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • Zuhrotus Saniyyah Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • M. Yunus Abu Bakar Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v4i1.7225

Keywords:

Character, Gadgets, Islamic Education, Progressivism, Reconstructionism.

Abstract

The development of digital technology has made gadgets an inseparable part of education, bringing both positive impacts and challenges for students' character formation. This study aims to analyze the similarities and differences between progressivism and reconstructionism perspectives on gadget utilization, and integrate them with Islamic education philosophy values. A qualitative research method with library research approach was used through descriptive-comparative analysis of relevant literature sources. The results show that progressivism views gadgets as tools for individual development through active learning, while reconstructionism emphasizes gadget's transformative function for social change. Integration of these two perspectives within Islamic education philosophy framework produces a conceptual framework that balances technological advancement with value-based character building. This study concludes the importance of philosophical approach in viewing gadget utilization to ensure not only pedagogical effectiveness but also moral and spiritual meaningfulness.

References

Aini, S., Lestari, R., Nabilah, S. A., & Sari, H. P. (2024). Filsafat progresivisme dan implikasinya bagi pendidikan Islam. Jurnal Intelek Insan Cendikia, 1, 4385–4392.

Badan Pusat Statistik. (2023). Proporsi individu yang menguasai/memiliki telepon genggam menurut kelompok umur - tabel statistik. Badan Pusat Statistik. https://www.bps.go.id/id/statistics-table/2/MTIyMiMy/proporsi-individu-yang-menguasai-memiliki-telepon-genggam-menurut-kelompok-umur.html

Bakar, M. Y. A. (2014). Filsafat pendidikan Islam.

Basori, Pasaribu, M. Y., & Amalya, R. N. (2025). Filsafat pendidikan Islam: Integrasi nilai-nilai spiritual dalam sistem pendidikan modern. Reflection, 2, 256–268. https://doi.org/10.61132/reflection.v2i2.829

Fatimah, S. (2018). Merekonstruksi pembelajaran pendidikan agama Islam dan budi pekerti di sekolah negeri: Studi kasus SMA N 14 Yogyakarta. Jurnal eL-Tarbawi, XI, 21–34. https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol11.iss1.art2

Hafidh, M., Yulia, G., R, F. Y. A., & Anggraeni, A. (2023). Evolusi teknologi dalam pembelajaran menurut pandangan aliran filsafat rekonstruksionisme. 7, 24467–24473.

Idawati, Sukawati, Syukri, R. A., & Pratiwi, A. (2024). Urgensi aliran filsafat rekonstruksionisme dalam penerapan pembelajaran berbasis IT di era society 5.0. 7. https://doi.org/10.33627/es.v7i2.2794

Khoirunnisa, Nabela, R., Lubis, M. S. E., & Sari, H. P. (2024). Penerapan filsafat pendidikan progresivisme dalam kurikulum merdeka. 4. https://doi.org/10.61132/reflection.v1i4.164

Kristiawan, M. (2016). Filsafat pendidikan: The choice is yours. Penerbit Valia Pustaka Jogjakarta.

Maulidah, E., Ekaningrum, I. R., & Syukur, F. (2025). Penggunaan teknologi dalam pendidikan Islam. 17(3).

Mustaghfiroh, S. (2020). Konsep “Merdeka belajar” perspektif aliran progresivisme John Dewey. 3(1), 141–147. https://doi.org/10.30605/jsgp.3.1.2020.248

Pratama, A., Gatara, L. D., & Ferdaus, O. M. (2020). Aliran filsafat progresivisme, konstruktivisme, humanisme. November, 1–4.

Pujawardani, H. H., Hasan, M., & Saefurridjal, A. (2023). Implikasi paradigma airan-aliran filsafat terhadap manajemen sumber daya manusia di sekolah. Jurnal Ilmiah Manajemen, 4(1), 209–224. https://doi.org/10.15575/jim.v4i1.23810

Purnamasari, I. (2015). Rekonstruksionisme-futuristik dalam pendidikan di Indonesia. V(2), 832–842.

Rahma, A. N., Rohmah, H., & Bakar, M. Y. A. (2022). Implementasi aliran progresivisme dalam pembelajaran menurut filsafat pendidikan dan perkembangan kurikulum di Indonesia. 9(2), 219–242. https://doi.org/10.33507/an-nidzam.v9i2.1000

Ramdani, R., Rahmat, M., & Fakhruddin, A. (2018). Media pembelajaran E-Learning dalam pembelajaran pendidikan agama Islam di SMA Laboratorium Percontohan UPI Bandung. Tarbawy: Indonesian Journal of Islamic Education. https://doi.org/10.17509/t.v5i1.13332

Rizqiyah, A., Fahmi, M., & Chovifah, A. (2024). Progresivisme dan rekonstruksionisme dalam perspektif pendidikan Islam. Al Ulya: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 1–15. https://doi.org/10.32665/alulya.v9i1.2793

Saguntung, R. L., Marse, Delvryance, A., & Labba, A. (2024). Filsafat pendidikan rekonstruksi menurut George Sylvester Counts dan Harold Rugg dalam membangun masyarakat baru. 8(1), 129–138.

Salsabila, M. I., Wahyullah, M. S. R., & Bakar, M. Y. A. (2024). Aliran filsafat pendidikan progresivisme dalam pendidikan Islam. Jurnal Sains Student Research, 2(6), 215–227.

Suhartono. (2022). Filsafat progresivisme: “Membangun ‘role model’ pendidikan dalam skala konsep engineering to organic, di kota Bekasi yang smart city.” 17, 302. https://doi.org/10.61390/euanggelion.v3i1.45

Sutrisno, G. A., Marati, S. N., & Sari, H. P. (2024). Aliran rekonstruksionisme sebagai pemikiran filsafat pendidikan: Implikasi terhadap pendidikan karakter dan pendidikan moral. SURAU: Journal of Islamic Education. https://doi.org/10.61132/jbpai.v3i1.870

Syifa, A., & Ridwan, A. (2024). Pendidikan karakter Islami di era digital: Tantangan dan solusi berdasarkan pemikiran sosial Imam Al-Ghazali. Social Studies in Education, 2(2), 107–122.

Zahroh, N. I., Cahyani, D. Y. W., & Bakar, M. Y. A. (2024). Pendidikan karakter dalam perspektif filsafat pendidikan Islam. Jurnal Metaedukasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(2), 112–122. https://doi.org/10.37058/metaedukasi.v4i2.6169

Downloads

Published

2025-12-01

Issue

Section

Articles