Filsafat Dan Jiwa Pendidikan Dalam Perspektif Tiga Ulama Besar : Tradisional, Modern, Dan Integritas

Authors

  • Salsabila Nurhasanah UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Nur Hidayahtul Wakhidah UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Aminatul Mukhlisa UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Prof. Dr. H. M. Yunus Abu Bakar, M. Ag UIN Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v4i1.7535

Keywords:

Integrative;Modern; Paradigm;Traditional, Integrative, Traditional, Paradigm, Modern

Abstract

This article comprehensively examines the educational thought and spirit of three prominent figures of Indonesian Islam—KH. Hasyim Asy’ari, KH. Ahmad Dahlan, and KH. Imam Zarkasyi—who represent three educational paradigms: traditional, modern, and integrative. Using a qualitative research method with a library research approach, this study explores their brief biographies, philosophies, values, and the educational spirit, including the philosophical foundations underpinning the systems each figure developed. The analysis shows that the development of Islamic education in Indonesia is the result of dynamic interaction among these three paradigms, which complement and strengthen one another. This research emphasizes the importance of synthesizing their thoughts in formulating a relevant direction for contemporary Islamic education.

References

Abu Bakar, M. Y. (2024). PERADABAN ISLAM SEBAGAI LEGASI PRODUK PEMIKIRAN PENDIDIKAN ISLAM.

Akso, A., Karimah, U., & Faridah, F. (2022). Filsafat Pendidikan: Studi Pemikiran K.H. Ahmad Dahlan di Indonesia. MISYKAT Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran Hadist Syari Ah Dan Tarbiyah, 7(1), 71. https://doi.org/10.33511/misykat.v7n1.71-85

Al alim, Z., Jinan, M., Anshori, A. (2024). Nilai-Nilai Pendidikan Islam Menurut K.H. Ahmad Dahlan dan K.H. Mas Mansur. 18(1978), 2099–2112.

Bahri, R., Fuad, A. Z., & Bakar, M. Y. A. (2024). Konsep Pendidikan Hasyim Asy’Ari; Tipologi Dan Relevansinya Terhadap Paradigma Pendidikan Indonesia Emas 2045. Reflektika, 19(1), 109. https://doi.org/10.28944/reflektika.v19i1.1614

Bakar, M. Y. A. (2007). Konsep Pemikiran Pendidikan K.H. Imam Zarkasyi Dan Implementasinya Pada Pondok Pesantren Alumni. Disertasi, 1–405.

Collins, S. P., Storrow, A., Liu, D., Jenkins, C. A., Miller, K. F., Kampe, C., & Butler, J. (2021). Pemikiran dan Implikasi Pendidikan Islam KH. Ahmad Dahlan Terhadap Pendidikan Islam Kontemporer. 10(1), 167–186.

Dewi, R.K., Istiq’faroh, N., H. (2023). Pendidikan dalam pemikiran K. H. Ahmad Dahlan. 1(2), 95–106.

Fadilla, N., Saragih, H., & Ardianti, S. (2021). Perspektif K.H. Ahmad Dahlan dalam Mendirikan Muhammadiyah. Islamijah: Journal of Islamic Social Sciences, 2(2), 78–100.

Fatihah, I. (2018). Kepemimpinan KH. Imam Zarkasyi di Pondok Modern Darussalam Gontor. JIEM (Journal of Islamic Education Management), 2(2), 26. https://doi.org/10.24235/jiem.v2i2.3407

Fitriyanti, A. (n.d.). Telaah Filsafat Pendidikan , Filsafat Pendidikan Islam , dan Filsafat Pendidikan Muhammadiyah. 768–777.

Hadi, M. N., & Abu Bakar, M. Y. (2025). Pemikiran Pendidikan Kh. Hasyim Asy’Ari Serta Implikasinya Terhadap Pendidikan Islam Generasi Alpha. At-Tajdid : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 9(1), 120. https://doi.org/10.24127/att.v9i1.3885

Hasyim, A. B. K. H., & Halim, A. (2009). bab II Biografi K.H. Hasyim Asy’ari dan Struktur Kitab Adabul Alim Wal Muta’alim. 26–30.

Mukminin,A.,Rismanto,D.,Siregar,M.,Iskandar, M. (2022). Pemikiran K.H. Hasyim Asy’ari Tentang Pendidikan Islam dan Relevansinya Dalam Pendidikan Islam Kontemporer. PERMAI Jurnal Pendidikan Dan Literasi Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 1–13.

Mukri, S. G., Triwoelandari, R., Alfaein, N. I., & Aulia, N. (2024). Model Pendidikan Karakter di Pesantren Modern Perspektif KH. Imam Zarkasyi. PESHUM: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Humaniora, 4(1), 1281–1290. https://ejournal.uika-bogor.ac.id/index.php/jpik/article/view

Nasucha, J. A., Sukiran, A. S., Rahmah, K., Sari, A. I., & Ismail, M. (2022). Pendidikan Akhlak Perspektif KH. Hasyim Asy’Ari dan Relevansi dalam Pendidikan Agama Islam. Tadris: Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Pendidikan Islam, 16(1), 15–31.

Pendidikan, P., Hasyim, K. H. M., & Ari, A. S. Y. (2006). Jurnal Ilmiah Islamic Resources FAI-UMI Makassar | 205. 16(2), 205–211.

Purnama, A. N. M. (2013). TRANSFORMASI PENDIDIKAN ISLAM PERSPEKTIF K.H. IMAM ZARKASYI DALAM PENGEMBANGAN PESANTREN MODERN GONTOR.

Rifai, M. (n.d.). K.H. Hasyim Asya’ari Biografi Singkat 1871-1947. pustaka-indo.blogspot.com

Selamat, K. (2019). Antara Tradisionalis dan Modernis: Pemikiran Pendidikan K.H. Ahmad Dahlan. 22(2).

Yapono, A. (2015). Filsafat Pendidikan dan Hidden Curriculum dalam Perspektif KH. Imam Zarkasyi(1910-1985). 11(2), 291–312.

Downloads

Published

2025-12-10

Issue

Section

Articles