Ontologi, Epistemologi, dan Aksiologi Dalam Filsafat Islam Sebagai Fondasi Pendidikan Moral

Authors

  • Rahmaniah Universitas Islam Negeri Sunan Ampel
  • Muhammad kenzie Zuhdi Ariqo Universitas Islam Negeri Sunan Ampel
  • Naifatin Nurfaiq Alsalsabila Universitas Islam Negeri Sunan Ampel
  • M.Yunus Abu Bakar Universitas Islam Negeri Sunan Ampel

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v4i1.7638

Keywords:

Keywords: Philosophy of Education; Islamic Education; Ontology; Epistemology; Axiology

Abstract

. This study explores the relationship between philosophy, education, and Islamic teachings in understanding human nature and establishing a moral foundation for the modern era. The research aims to clarify how ontology, epistemology, and axiology shape the framework of Islamic education. Using a library research method, the study examines classical and contemporary philosophical works alongside Islamic scholarly writings to construct relevant conceptual insights. The findings reveal that ontology views humans as rational and spiritual beings who carry ethical responsibilities as stewards of the earth. Epistemology demonstrates that knowledge emerges from reason, empirical experience, and divine revelation. Meanwhile, axiology emphasizes that knowledge must be directed toward moral values, making education responsible not only for intellectual development but also for moral character. Overall, this research affirms that integrating philosophical principles with Islamic values provides a solid foundation for understanding humanity, truth, and educational aims in the contemporary context.

References

Abd Aziz. (2013). Hakikat manusia dan potensi ruhaninya dalam pendidikan Islam: Sebuah kajian ontology. Taalum, 1(2), 223–233. https://doi.org/10.21274/taalum.2013.1.2.223-233

Abduh, A. N., Kabir, A. S. Z., Zein, Z., & Bakar, M. Y. A. (2024). Pandangan filsafat tentang hubungan manusia dan pendidikan. Jurnal Ilmiah Penelitian Mahasiswa, 2(6), 445–458.

ADMIN. (2022, Februari 9). Filsafat: Pengertian, tujuan, karakteristik, dan manfaatnya. Sampoerna University. https://www.sampoernauniversity.ac.id/id/news/pengertian-filsafat-dan-manfaat-dalam-kehidupan

Assegaf, A. R. (2019). Filsafat pendidikan Islam: Paradigma baru pendidikan hadhari berbasis integratif-interkonektif. Rajawali Pers.

Bakar, M. Y. A., Hilmani, A. Z. A., & Fajriyyah, Z. K. (2024). Mengkaji hubungan hakikat manusia dan pendidikan. Journal Sains Student Research, 2(6), 292–305.

Cohen, S. M., & Reeve, C. D. C. (2000). Aristotle’s metaphysics.

Faruq, U., & Bakar, M. Y. A. (2025). Pendidikan sebagai alat transformasi sosial perspektif filsafat ilmu. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 4(1), 56–74.

Fauti, S., & Istiadie, J. (2013). Pendidikan moral perspektif Nasih Ulwan. Journal of Islamic Education Studies, 1(1), 45–60. https://doi.org/10.15642/jpai.2013.11.45-60

Hamka. (t.t.). Pandangan hidup Muslim. Gema Insani.

Irfan, S. (2007). Konsepsi Al-Qur’an tentang manusia. Jurnal Hunafa, 4(3), 291–304. http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=2705879

Mawadati, S., & Bakar, M. Y. A. (2025). Perspektif filsafat ilmu tasawuf: Studi tentang epistemologi, ontologi dan aksiologi. QOSIM: Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora, 3(1), 138–155.

Mulyani, N., Islamiyyah, N. D., & Sari, H. P. (2024). Telaah hakikat filsafat pendidikan Islam: Konsep, tujuan dan fungsi, serta peran filsafat dalam pendidikan Islam. Journal of Sustainable Education, 1(4), 25–33.

Nasir, M. (2021). Aksiologi ilmu pengetahuan dan manfaatnya bagi manusia. Syntax Idea, 3(11), 2457–2467.

“Manusia di muka cermin Ibn Arabi (Memahami hakikat manusia dengan kacamata Ibn Arabi).” (2025). Academia.edu. https://www.academia.edu/63176312

Putri, R. K. A., & Bakar, M. Y. A. (2023). Konsep essensialisme dalam perspektif filsafat pendidikan Islam. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu dan Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 112–124.

Roziqi, A. K., & Bakar, M. Y. A. (2025). Epistemologi ilmu nahwu: Studi ilmu tata bahasa dalam perspektif filsafat ilmu. Al-Fakkaar, 6(1), 56–75.

Suriasumantri, J. S. (2007). Filsafat ilmu. Pustaka Sinar Harapan.

Suwarlan, E., Anggoro, T., & Widiawati, Y. (2023). Filsafat ilmu. Eureka Media Aksara.

Syahid, N. (2023). Peranan filsafat dalam perencanaan program pendidikan. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 10(3), 856–863.

Unwakoly, S. (2022). Berpikir kritis dalam filsafat ilmu: Kajian dalam ontologi, epistemologi dan aksiologi. Jurnal Filsafat Indonesia, 5(2), 95–102.

Downloads

Published

2025-12-14

Issue

Section

Articles