Logika Dan Bahasa Serta Isu Isu Kontemporer

Authors

  • intan mafirroh uin sunan ampel surabaya
  • Nuril Ma'rifah Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • M. Yunus Abu Bakar Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v4i1.7783

Keywords:

Artificial intelligence; Language; Logic; Social interpretation; Critical thinking.

Abstract

This article examines the conceptual and functional relationship between logic and language, emphasizing their integral role in shaping human reasoning, communication, and social behavior. Using a qualitative approach through library research, this study analyzes classical and contemporary perspectives in philosophy, linguistics, and communication studies. The findings show that logical structures significantly influence linguistic clarity, while language provides the medium through which rational propositions, definitions, and arguments are expressed. Ambiguity in language, digital communication patterns, misinformation, and the rise of artificial intelligence demonstrate how inconsistencies in logic and language can affect social interpretation and decision-making. Furthermore, language plays a vital role in forming social identity, critical thinking, and scientific development. This study concludes that integrating logical literacy and linguistic proficiency is essential for navigating modern communication challenges and strengthening the intellectual foundation of society.

References

Am, Z. (2000). Epistemologi, logika dan bahasa.

Bakar, M. Y. A., Mahbubi, A., Opier, N. A. L. R., & F, A. (2023). Implementasi Teori Generatif Transformatif Dalam Pembelajaran bahasa Arab. 10(2), 211–228.

Bakar, M. Y. A., Manzilatur, R. A., & Jannah, S. N. S. (2025). Strategi Pembelajaran Bahasa Yang Efektif : Antara Kompetensi,Produksi , dan Pembentukan Kemampuan. 2(3), 886–899.

Bakar, M. Y. A., Ummah, A. R., & Sekarningrum, R. (2025). Menelusuri Jejak Teori Generatif-Transformatif : Dari Pokok Pikiran Hingga Uji Coba Lapangan. 2(3), 109–125.

Bakar, M. Y. A., Wulandari, D. K., Wardah, A., & Syarifah, L. (2024). Optimalisasi Pembelajaran Melalui Pemahaman Kemampuan Awal Peserta Didik. 2(6), 34–45.

Farhaeni, M., Martini, S., Tinggi, S., Runata, B., Tinggi, S., & Pariwisata, I. (2024). Bahasa dalam membentuk interaksi sosial dan identitas budaya. 4(1), 54–60.

Hidayatullah, A. D. (2017). HUBUNGAN LOGIKA, BAHASA, DAN BUDAYA. 2(September), 70–90.

Masyita, A. R. (2025). Bahasa sebagai wahana pembentukan identitas sosial dalam kehidupan sehari-hari. 3, 497–503.

Muhammad Irawan S.Kom. (2023). ISU ISU KONTEMPORER ( n Sepriano s.sos .mk (ed.); cetakan ke). books.google.co.id. https://books.google.co.id/books?hl=en&lr=&id=-1yvEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=.+Logika+dan+Bahasa+dalam+Isu-Isu+Kontemporer&ots=aBOgkQj3R7&sig=cSxVq8k8E_KG3rDVMoWp7tHST0E&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Pengetahuan, R. I., Dan, L., Dalam, B., & Rosyidah, I. (n.d.). MEMBENTUK PERADABAN. 12(1), 19–36.

Perdana, M. P., & Muslih, M. (2021). LOGIKA SEBAGAI LANDASAN BERPIKIR DAN BERILMU PENGETAHUAN. 3, 147–155.

Saumantri, T., Phil, M., & Juniantoro, H. (n.d.). KONTEMPORER.

Sobur, H. A. K., Ushuluddin, F., & Sts, I. AMBIGUITAS LEKSIKAL PADA UNDANG-UNDANG.

Warsiman. (1988). Keterkaitan bahasa dan logika dalam berpikir kritis.

Yuda, R., Sulis, Y., & Ningrum, T. (n.d.). Integrasi Bahasa dalam Dunia Pendidikan.

Downloads

Published

2025-12-20

Issue

Section

Articles