ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEBERHASILAN BISNIS PADA UMKM ZHAFIRA POPCORN
DOI:
https://doi.org/10.61722/jaem.v1i4.3286Keywords:
SMes, Business Success, Internal and External FactorsAbstract
This study aims to analyze the factors that influence business success in Small and Medium Enterprises (SMEs), with a focus on Zhafira Popcorn SMEs. The methodology used is descriptive qualitative which uses semi-structured interviews to explore the perceptions and experiences of business owners.. The results showed that business success is influenced by internal and external factors. Internal factors include strong entrepreneurial characteristics, effective leadership, and competent human resources. On the external side, government support and market understanding are key. This study recommends that Zhafira Popcorn improve capital management, conduct product innovation, and utilize technology in marketing to increase competitiveness in the market.
References
Hasoloan, A. (2018). Peranan etika bisnis dalam perusahaan bisnis. Warta Dharmawangsa, (57).
Mashuri, M., Eryana, E., & Ezril, E. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keberhasilan Usaha Pedagang Pasar Sukaramai Di Kecamatan Bengkalis. IQTISHADUNA: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, 8(1), 138-154.
MENGENAL USAHA MIKRO KECIL DAN MENENGAH (UMKM) LEBIH DEKAT. (n.d.). (n.p.): uwais inspirasi indonesia.
Muna, K., & Hisan, K. (2020). Faktor–Faktor Yang Mempengaruhi Keberhasilan Usaha Mikro Kecil Menengah Berbasis Ekonomi Kreatif Di Kota Langsa. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 31-52.
Purnama, C. (2010). Motivasi dan kemampuan usaha dalam meningkatkan keberhasilan usaha industri kecil (Studi pada industri kecil sepatu di Jawa Timur). Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 12(2), 177-184.
Strauss, A., & Corbin, J. (2003). Penelitian kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 165.
Wahyuni, N. W. N., Diba, F. D. F., Budiarti, A. B. A., & Farida, F. (2023). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keberhasilan Usaha Pelaku UMKM di Wilayah Sumur Batu Kecamatan Kemayoran. IKRAITH-EKONOMIKA, 6(1), 87-97.










