Analisis Swot Umkm Rumah Makan Chinese Food Dua Putra Di Bekasi

Authors

  • Muhammad Ridwan Irawan Universitas Pelita Bangsa
  • Daspar Daspar Universitas Pelita Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.61722/jaem.v2i3.5916

Keywords:

MSMEs, SWOT, Seafood, Business Strategy, Bekasi

Abstract

Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) play a crucial role in Indonesia's economy, including in the culinary sector. This study aims to analyze the strengths, weaknesses, opportunities, and threats (SWOT) of the Seafood Dua Putra restaurant in Bekasi. The research approach used is descriptive qualitative with a case study method. Data were collected through interviews, observation, and documentation. The analysis results indicate that this MSME possesses key strengths in authentic taste, strategic location, and affordable pricing. However, it still faces challenges such as limited capital, undertrained human resources, and a lack of digital marketing implementation. The recommended development strategies include expanding digital marketing, collaborating with food delivery services, and improving internal management quality.

References

Suryatman, T. H., Kosim, M. E., & Samudra, G. E. (2021). Perencanaan Strategi Pemasaran Dengan Analisis Swot Dalam Upaya Meningkatkan Penjualan Sepatu Adidas Di Pt. Panarub Industry. Journal Industrial Manufacturing, 6(1), 43-56.

Rahmawati, S. (2019). Analisis SWOT Sebagai Strategi Meningkatkan Daya Saing Bisnis Toko Surabaya Ampel Kota Kediri. Jurnal At-Tamwil: Kajian Ekonomi Syariah, 1(2), 90-117.

Wicaksono, A. (2017). Strategi pemasaran dengan menggunakan analisis SWOT tanpa skala industri pada PT X di Jakarta. Jurnal Manajemen industri dan logistik, 1(2), 192-201.

Pasaribu, H. F. (2018). Penerapan analisis SWOT dalam strategi pemasaran pada PT. Arma Anugerah Abadi Medan (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Meddan).

Kusbandono, D. (2019). Analisis Swot Sebagai Upaya Pengembangan Dan Penguatan Strategi Bisnis (Study Kasus Pada Ud. Gudang Budi, Kec. Lamongan).

Elyarni, R., & Hermanto, H. (2016). Analisis SWOT Terhadap Strategi Pemasaran Layanan SAP Express pada PT. SAP. Metris: Jurnal Sains dan Teknologi, 17(02), 81-88.

Rahmayati, R. (2015). Analisis Swot Dalam Menentukan Strategi Pemasaran Udang Beku PT. Mustika Mina Nusa Aurora Tarakan, Kalimantan Utara. Journal Galung Tropika, 4(1), 60-67.

Elyarni, R., & Hermanto, H. (2016). Analisis SWOT Terhadap Strategi Pemasaran Layanan SAP Express pada PT. SAP. Metris: Jurnal Sains dan Teknologi, 17(02), 81-88.

Sasmita, A., Ambarita, Y. M., & Putri, A. M. (2021). Strategi Pemasaran Tokopedia dalam Persaingan Antar E-Commerce dengan Analisis SWOT. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3397-3404.

Bismala, L., & Handayani, S. (2014, October). Model manajemen umkm berbasis analisis swot. In Prosiding Seminar Nasional PB3I ITM (Vol. 55, No. 1, pp. 12-17).

Zebua, N. R. (2024). Analisis Swot Pada Usaha Rumah Makan Nasional. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Nias Selatan, 7(2), 1-16.

Rahayu, D. T., & Retnani, E. D. (2016). Penerapan analisis SWOT dalam perumusan strategi bersaing pada Eddy Jaya Photo. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi (JIRA), 5(2).

Ramadhan, M. F., & Rukmana, A. N. (2023). Perancangan Strategi Pengembangan Usaha Menggunakan Analisis SWOT dan BMC pada Nos Jeans. Jurnal Riset Teknik Industri, 51-58.

Downloads

Published

2025-07-15