Pengaruh Social Media Marketing Instagram dan Kualitas Produk Terhadap Minat Beli Batik Iskandartex di Solo Raya
DOI:
https://doi.org/10.61722/jaem.v2i4.7398Keywords:
Aesthetics, Digital Marketing, Instagram, Product Quality, Purchase IntentionAbstract
This study examines the influence of Instagram-based social media marketing and product quality on consumer purchase intention of Batik Iskandartex in Solo Raya. A quantitative approach was applied using a Likert-scale questionnaire distributed to 96 respondents selected through purposive sampling. Multiple regression analysis reveals that both independent variables have a positive and significant impact on purchase intention. Visual content strategies, interactive communication, and consistent digital messaging effectively enhance consumer interest. Furthermore, perceptions of product durability, reliability, and aesthetics strengthen consumers’ intention to buy. These findings highlight the importance of integrating digital promotion with product quality enhancement to improve marketing effectiveness within the modern batik industry. The study contributes empirical insights for creative industry practitioners in designing marketing strategies aligned with digital consumer behavior.
References
provinsi dengan industri batik terbanyak di Indonesia per Juli 2024. (2024). Dataloka. https://dataloka.id/ekonomi/3387/10-provinsi-dengan-industri-batik-terbanyak-di-indonesia-per-juli-2024/
Caniago, A., & Rustanto, A. E. (2022). KUALITAS PRODUK DALAM MENINGKATKAN MINAT BELI KONSUMEN PADA UMKM DI JAKARTA (STUDI KASUS PEMBELIAN MELALUI TOKOPEDIA). JOURNAL OF MANAGEMENT Small and Medium Enterprises (SME’s), 15(3), 367–378.
Digital 2025 – Top Social Platforms. (2025). DataReportal.Com. https://datareportal-com.translate.goog/reports/digital-2025-sub-section-top-social-platforms?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=id&_x_tr_hl=id&_x_tr_pto=imgs
Ermini, Suryati, Najib, M., & Nindiati, D. S. (2023). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan Dan Promosi Penjualan Terhadap Minat Beli Konsumen Pada The Hungry Burger. Jurnal Media Wahana Ekonomika, 20(1), 36–51. https://doi.org/10.31851/jmwe.v20i1.9814
Haris, D. (2024). Pengaruh Electronic Word of Mouth (E-WOM) dan Promosi Media Sosial terhadap Minat Pembelian pada Produk Cataleyaonlineshop di Jakarta. Jurnal Vokasi Administrasi Bisnis, 5(2), 117–126. https://doi.org/10.31334/abiwara.v5i2.3999
Julita, R., Amelia, A., & Firdaus, S. (2024). Pengaruh Sosial Media Marketing Instagram dan Kualitas Produk Terhadap Minat Beli Produk MS Glow di Kota Banda Aceh. Jurnal Ekonomi Akuntansi Dan Organisasi, 02(02), 92–98.
Kusumodewi, G., & Sudarwanto, T. (2016). PENGARUH GAYA HIDUP, KUALITAS PRODUK, DAN HARGA TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN KAIN BATIK MIROTA SURABAYA. Repository Universitas Negri Surabaya, 1–13.
Kusworo, H. I., & Kurnianingsih, H. (2025). Pengaruh Media Sosial, SEO, Content Marketing dan Digital Advertising terhadap Penjualan. RIGGS: Journal of Artificial Intelligence and Digital Business, 4(4), 3065–3071. https://doi.org/10.31004/riggs.v4i4.4015
Maksum, A., Widyaningtyas, D. P., & Maranata, B. H. (2024). Pengaruh media sosial Instagram, variasi produk dan kualitas produk terhadap minat beli. Journal of Trends Economics and Accounting Research, 4(4), 745-754.
Naulibasa, G. V., & ED, A. P. (2025). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Sarana Pemasaran dalam Mendorong Penjualan pada Warung Sate Official di Jakarta. Jurnal Administrasi Bisnis, 2(1), 11-21.
Niawati, J. (2022). PENGARUH SOCIAL MEDIA MARKETING INSTAGRAM TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PADA THE OISHI CHINGU CAFÉ & RESTO PENGARUH SOCIAL MEDIA MARKETING INSTAGRAM.
Noviyanti, F. (2021). Pengaruh Promosi Sosial Media Instagram Terhadap Minat Beli Konsumen di Pangeran Studio Tabalong. Jurnal STIE Semarang, 13(1), 51–69.
Profil Iskandartex. (n.d.). Iskandarte.Com. https://iskandartex.com/world-of-iskandartex/
Ratnasari, D., & Fachrian, Z. (2025). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Alat Komunikasi Bisnis untuk Meningkatkan Brand Awareness. Jurnal Bisnis Dan Ekonomi, 3(01), 30–41.
Rizki, M. A., Amalia, S., & Muhroji. (2025). PENGARUH SOSIAL MEDIA MARKETING KUALITAS PRODUK DAN HARGA TERHADAP MINAT BELI PRODUK AQUA. Jurnal Rumpun Manajemen Dan Ekonomi, 2(4), 492–502.
Sa’adah, L. Z., & Ariyanto, A. (2025). PENGARUH HARGA DAN KUALITAS PRODUK TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN SARI ROTI PADA TOKO ALFAMART PEJATEN BARAT JAKARTA SELATAN. Jurnal Intelek Dan Cendikiawan Nusantara, 2(4), 4570-4581.
Sari, A. P., & Ali, A. (2024). Pengaruh Pemasaran Media Sosial, Harga, dan Kualitas Produk terhadap Minat Beli Konsumen (Studi Kasus UMKM Pengrajin Pandai Besi Kudus). Jibaku: Jurnal Ilmiah Bisnis, Manajemen dan Akuntansi, 4(2), 8-12.
Setiawan, R. (2020). Pengaruh Kualitas Produk dan Promosi Terhadap Minat Beli Yang Berdampak Pada Keputusan Pembelian Pada Pelanggan Aprilia Bakery. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 3(1), 59–65.
Sholeha, I. (2022). PENGARUH PROMOSI PENJUALAN DAN KEPERCAYAAN KONSUMEN TERHADAP KUPUTUSAN PEMBELIAN PADA E- COMMERCE SHOPEE.
Simanjuntak, A., Adrian, & Hendratni, T. W. (2023). TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN SABUN PEMBERSIH RUMAH TANGGA PADA PT . TATEA JAYA KONSTRUKSI. Ecobesta.
Susilowati, R. (2022). PENGARUH SOCIAL MEDIA MARKETING INSTAGRAM TERHADAP KEPUTUSAN. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(2), 49–56.
Udin, Y. R. (2025). Implementasi system inventory management berbasis spreadsheets pada startup desain interior di Karanganyar: Studi kasus pada efisiensi dan akurasi pencatatan. Jurnal Media Akademik (JMA), 3(9).
Udin, Y. R., & Puspitaningrum, D. (2025). Bankruptcy prediction of e-commerce companies on IDX using Altman Z-Score, Springate, and Zmijewski. Brilliant International Journal Of Management And Tourism, 5(3), 01-12. https://doi.org/10.55606/bijmt.v5i3.5440










