Sosialisasi Tentang Pemberdayaan Masyarakat Desa Berbudaya Dalam Meningkatkan Pembelajaran Menuju Desa Unggul (Studi Kasus Desa Gedangsasri, Kab Gunung Kidul)

Authors

  • Maria Atik Sunarti Ekowati Universitas Pignetally Triputra

DOI:

https://doi.org/10.61722/japm.v2i6.2836

Keywords:

Community Partnership Program; Community service activities; Community Empowerment Learning; education

Abstract

Community service activities through the Community Partnership Program (PKM) Community Empowerment Learning aims to improve the knowledge and skills of cultured village communities in improving learning methods towards superior villages. This activity is in line with the Tri Dharma of higher education and provides learning experiences while working through community empowerment activities in Banaran Village, Playen, Gunung Kidul, Yogyakarta. Judging from the graphic location of the village, it can be used as a potential to develop and provide new knowledge to the community. The target group together with Lecturers and Students carry out PkM activities together. The training activities carried out are the use of computers and teaching training in schools. The results of community service activities through the PKM program have increased community skills in using computers and insight into education.

References

Arifin, Z. (2017). Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Potensi Lokal untuk Meningkatkan Kesejahteraan Desa. Jakarta: Pustaka Nasional.

Budiono, S. (2019). Peran Budaya Lokal dalam Pemberdayaan Masyarakat Desa. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Haryono, T. (2020). "Pendekatan Partisipatif dalam Pengembangan Desa." Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 12(1), 45–53.

Kartodirdjo, S. (2016). Kearifan Lokal Sebagai Penguat Karakter Bangsa. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Ma’arif, S., & Nasution, R. (2021). "Pengembangan Desa Berkelanjutan Berbasis Sosial dan Budaya Lokal." Jurnal Pembangunan dan Pengabdian Masyarakat, 8(2), 88–97.

Mardikanto, T., & Soebiato, P. (2015). Pemberdayaan Masyarakat dalam Perspektif Kebijakan Publik. Surakarta: UNS Press.

Purwanto, E. (2018). "Pemberdayaan Masyarakat Melalui Pendidikan Berbasis Budaya Lokal." Jurnal Pendidikan Masyarakat, 10(3), 124–132.

Suyanto, B., & Narwoko, J. D. (2017). Sosiologi: Teks Pengantar dan Terapan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Wulandari, I., & Sutanto, A. (2020). "Strategi Pengembangan Potensi Budaya dalam Mewujudkan Desa Wisata." Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 15(1), 45–53.

Yunus, M., & Darwis, H. (2019). Membangun Desa Berbasis Potensi dan Kearifan Lokal. Malang: Penerbit Universitas Brawijaya.

Badan Pusat Statistik (2020). Data Statistik Kabupaten Gunung Kidul 2020. Jakarta: Badan Pusat Statistik.

Kementerian Desa, Pembangunan Daerah Tertinggal, dan Transmigrasi. (2018). Panduan Pelaksanaan Program Pemberdayaan Masyarakat Desa. Jakarta: Kemendes PDTT.

Mulyadi, S. (2016). "Pendidikan Berbasis Kearifan Lokal untuk Pemberdayaan Masyarakat Desa." Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(2), 98–105.

Pratama, A. H., & Dewi, R. (2019). "Efektivitas Pemberdayaan Masyarakat Melalui Pendekatan Partisipatif." Jurnal Pemberdayaan Masyarakat, 5(1), 29–36.

Setiawan, B., & Andayani, S. (2021). Pengembangan Pendidikan Berbasis Budaya Lokal di Indonesia. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.

Sumarno, W. (2017). "Peran Pendidikan dalam Pemberdayaan Masyarakat Desa." Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(3), 67–75.

Taufik, M., & Rahayu, T. (2020). Potensi Budaya Lokal sebagai Sumber Pemberdayaan Masyarakat di Desa. Malang: UMM Press.

Wirawan, R. (2019). Pengembangan Desa Berkelanjutan: Pendekatan Pemberdayaan Berbasis Budaya Lokal. Semarang: UNDIP Press.

Yani, F. (2018). "Strategi Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Kearifan Lokal." Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 15(1), 33–42.

Nurhadi, A., & Yuliani, D. (2021). "Budaya Lokal dan Pembelajaran Berbasis Masyarakat." Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(4), 98–108.

Firdaus, M., & Sari, P. (2016). "Pemberdayaan Berbasis Potensi Desa: Studi Kasus di Desa Wisata." Jurnal Ekonomi dan Pembangunan, 11(2), 59–66.

Nugroho, A., & Kurniawan, F. (2020). "Implementasi Program Pemberdayaan dalam Peningkatan Ekonomi Desa." Jurnal Ekonomi Sosial dan Humaniora, 13(3), 145–152.

Ningsih, E. (2018). Potensi dan Pengembangan Budaya Lokal dalam Mewujudkan Desa Mandiri. Yogyakarta: Penerbit Ombak.

Rohman, M., & Widodo, D. (2019). "Integrasi Budaya Lokal dalam Pembelajaran untuk Peningkatan Pendidikan Desa." Jurnal Ilmu Pendidikan dan Kearifan Lokal, 10(2), 78–85.

Santoso, I., & Purnomo, S. (2021). Pemberdayaan Masyarakat Desa: Kajian Teori dan Praktik di Indonesia. Jakarta: PT Gramedia.

Downloads

Published

2024-11-12

Issue

Section

Articles