Analisis Etika dalam Struktur Organisasi dan Tata Kelola di Sekolah SMA St. Gabriel Maumere

Authors

  • Yosefa De Ancieta Universitas Muhammadiyah Maumere
  • Agnes Nona Universitas Muhammadiyah Maumere
  • Rusli Hereng Universitas Muhammadiyah Maumere

DOI:

https://doi.org/10.61722/japm.v3i1.3857

Keywords:

Organizational Structure, Governance, SMA ST. Gabriel Maumere, Educational Management, Efficiency.

Abstract

. This study aims to analyze the  organizational structure  and  governance at SMA ST. Gabriel Maumere  in order to improve the efficienchy and effectiveness of educational management at the school.The research method used is a descrtiptive approach with a case study,involving data collection through interviews,observations,and documentation.The findings show that the organizational structure at SMA ST. Gabriel Maumere is well –structured,consisting of clear positions,from the principal to the administarsive staff.The governance at this school operates in a coordinated manner,with clear task divisions and effective communication mechanisms between departments.However there are some challenges in utilizing information technology to support administrive processes and data management.This study recommends the need for increased technology training for administrative staff and strengthening the information system  to support more efficient governance.It is expected that SMA ST. Gabriel Maumere will achieve more optimal educational goals and be responsive to changes in the education sector.

References

Abidin. Y. (2012). Pembelajaran Membaca Berbasis Pendidikan Karakter. Bandung: PT Refika Aditama.

Agustinova, D. E. (2018). Penerapan Kurikulum 2013 pada Mata Pelajaran Sejarah pada Sekolah Menengah Atas. Jurnal UNY.ac.id. 4,1. 1-9.

Annisa, W & Rinaldi, R. (2017). Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Strategi The Cognitive Academic Languange Learning Approuch (CALLA) Berbasis Kearifan Lokal Peserta Didik Kelas VII SMP Neeri 18 Padang. Jurnal Puitika, 11, (1), 200-206.

Aryani, S., Samadhy, U., & Sismulyasih, N. (2012). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Melalui Strategi Know-Want-Learned (KWL) Pada siswa kelas IVA SDN Sekaran 01Semarang. Joyful Learning Journal, 1(1).

Budiarti, W. N., & Haryanto, H (2016). Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV. Jurnal Prima Edukasia, 4(2), 233-242.

Dafit, F. (2017). Implementasi Model Multiliterasi Pada Proses Pembelajaran Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. JS (Jurnal Sekolah), 1(2), 53-59.

Faiqoh, Z. (2013). Analisis Peletakan Genetic Moment Sejarah Matematika dalam Aktivitas Pembelajaran (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).

Febriyanto, B. (2016). Penerapan Model Cooperative Integrated Reading and Composition dalam Pembelajaran Keterampilan Membaca Pemahaman. Jurnal Cakrawala Pendas, 2(2).

Fathonah, F. S (2016) Penerapan Model POE (Predict-Observe-Explain) Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan guru sekolah dasar, 1(1), 171-178.

Fuzidri., Thohar, H., & Abdurahman. (2014). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe CIRC. Jurnal Bahasa, Sastra dan Pembelajaran, 2(3), 113.

Hidayah, N., & Hermansyah, F. (2016). Hubungan Antara Motivasi Belajar dan Keterbacaan dalam Memahami Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Bandar Lampung 2016/2017. Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 3 (2), 87-93

Iriani, S. (2017) Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahan Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV Sdn 004 Pagaran Tapah Darussalam. Primary: Jurna Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 89-9.

Katiman, K. (2018). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Melalui Teknikcooperative Integrated Reading Reading And Composition (CIRC) Siswa kelas V Sekolah Dasar Sukosari 02 Kabupaten Madiun. Ar-Risalah: Media Keislaman, Pendidikan dan Hukum Islam, 16(1), 104-113.

Khasanah, A., & Cahyani, I. (2016). Peningkatan kemampuan membaca pemahaman dengan Strategi Question Answer Relationships (QAR) Pada siswa kelas V Sekolah Dasar. Pedagogik Pendidikan Dasar, 1(2).

Mardiana, E., Margiati, K. Y., & Halidjah, S. (2015). Penerapan Metode Latihan Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas VI Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, Tanjungpura University).

Nurgiantoro, B. (2010). Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.

Papatga, E., & Ersoy, A. (2017). Improving Reading Comprehension Skill Through the SCRATCH Program. Jurnal Elektronik Internasional Pendidikan Dasar, 9 (1), 124-150.

Rahayu, R. A., Riyadi, A. R., & Hartati, T. (2018). Keterampilan membaca pemahaman denganmetode PQ4R (Preview, Question, Read, Reflect, Recite, Review) siswa sekolah dasar kelas tinggi. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 46-56.

Rahman, B., & Haryanto, H. (2014). Peningkatan keterampilan permulaan melalui media flash card pada siswa kelas I SDN Bajayau Tengah 2. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 127-137.

Somadayo. S. (2011). Strategi dan Teknik Pembelajaran Membaca. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Downloads

Published

2025-01-17

Issue

Section

Articles