PERAN MAHASISWA PPL FEBI UIN SAIZU DALAM MEMBANTU MENINGKATKAN PENJUALAN PADA UMKM AL-MUNA BAKERY
DOI:
https://doi.org/10.61722/japm.v3i2.4112Keywords:
SWOT Analysis, Obstacles and Challenges, Promotion Strategy, MSMEs.Abstract
The most economic activity carried out by the indonesian people is Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs). MSMEs are known for their relativelly easy to develop types of businesses with vaious creations and innovations and have crucial potential in driving the economy in Indonesia. The existance of MSMEs can reduce poverty and unemployment in Indonesia. In addition, MSMEs have the potential to compete on the national and even international stage if they continue to be encouraged with innovation and creation that follows the times. If this can be realized, of course it can help increase economic income and community welfare can be fulfilled. In this trudy, PPL FEBI UIN SAIZU Purwokerto students helped MSMEs in Banyumas, namely the Al-Muna Bakery MSME. PPL students helped with production, offline promotion, online promotion of financial reports, adna others. The research was conducted using a qualitative method, descrtiptive analysis method with direct observation and interviews. The result of this study show that the role of students is very important in helping to encourge MSME businesses, especially in terms of increasing sales turnover.
References
Afifah, I., Umami, D. N. W., Regita, W. W., Setyowati, I. D., & Abbas, S. (2023). Strategi Pemasaran Menggunakan Sistem Titip Jual Terhadap Produk Kue Bakpia Desa Munggu. JURNAL GEMBIRA (Pengabdian Kepada Masyarakat), 1(5), 1062–1069.
Chourulbia, S. (2024). Peran Mahasiswa Dalam Memajukan UMKM Dengan Pengembangan Design Packaging Produk Toko Kue UD. Pawon Kue Rangkat Surabaya Melalui Wirausaha Merdeka. Jurnal Manajemen dan Administrasi Bisnis, 2(1), 01–06.
Hawa, S. D., Raharja, M. C., & Rianto, S. (2023). Pengaruh Transformasi Digital Terhadap Keberlanjutan Bisnis UMKM Batik Banyumas Melalui Kinerja Pemasaran Sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Sistem Informasi dan Teknologi Peradaban, 4(1).
Kustanto, A. (2022). Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Sebagai Pilar Ekonomi Kerakyata Dalam Dimensi Politik Hukum Integratif. Jurnal Ilmu Hukum QISTIE, 15(1).
Nazara, N. D., & Ginting, A. L. (2024). Manajemen Pemasaran Online Melalui Penerapan Iklan Secara Digital. AKADEMIK: Jurnal Mahasiswa Ekonomi & Bisnis, 4(2), 631–642.
Pahmi, & Mahmud. (2021). Pengaruh Promosi dan Outlet Penjualan Terhadap Peningkatan Pendapatan Kartu Perdana Pada PT. XL Mitra Abadi Utama di Kota Makassar. Jurnal Ekonomi Prioritas, 1(1).
Putri, A. (2024). Peran Mahasiswa Dalam Mendukung Pertumbuhan UMKM di Kota Bengkulu. Jurnal Pengabdian Kolaborasi dan Inovasi IPTEKS, 2(4), 1193–1199.
Sari, D. (2020). Analisis Strenght Weakness Opportunity Threat (SWOT) Dalam Menentukan Strategi Pemasaran Penjualan Roti. PRAGMATIS: Jurnal Manajemen dan Bisnis, 1(1), 7–14.
Setiawati, W., Insani, S. M., & Ardiati, S. S. (2024). Peran Marketing Terhadap Omset Penjualan UMKM. MENAWAN: Jurnal Riset Dan Publikasi Ilmu Ekonomi, 2(5), 52–61.
Sudirman, I., & Musa, M. I. (2023). Strategi Pemasaran (Ansar (ed.); 1 ed.). Penerbit Intelektual Karya Nusantara
Widayati, K. D. (2018). Strategi Pemasaran Online dan Offline Pada PT. Roti Nusantara Prima Cabang Jatiasih, Bekasi. WIDYA CIPTA: Jurnal Sekretari & Manajemen, 2(2), 1–9.
Zainuri, R., & Budi Setiadi, P. (2023). Tinjauan Literatur Sistematis: Analisis SWOT Dalam Manajemen Keuangan Perusahaan. Jurnal Maneksi, 12(1), 22–28. https://doi.org/10.31959/jm.v12i1.1364
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL AKADEMIK PENGABDIAN MASYARAKAT

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.