STOP BULLYING DAN ETIKA BERKOMUNIKASI
DOI:
https://doi.org/10.61722/japm.v3i4.5874Keywords:
Bullying, Communication Ethics, Character Education, Elementary School, Community ServiceAbstract
The community service program entitled “Stop Bullying and Communication Ethics” was implemented at MIS Islamiyah, Padang Sari Village, Tinggi Raja District, Asahan Regency. This activity aimed to raise awareness among elementary school students about the dangers of bullying and the importance of applying ethical communication in daily interactions. The program adopted a participatory, educational, and contextual approach tailored to the students' developmental stages and needs. Implementation methods included interactive counseling, communication training, case simulations, and self-reflection activities, all designed to be engaging and applicable. Evaluation results indicated a significant improvement in students’ understanding of bullying definitions, types, negative impacts, and their ability to communicate respectfully and act as change agents within the school environment. The program also contributed to character education by emphasizing affective learning that connects with students’ personal experiences. Teachers appreciated the initiative, recognizing its effectiveness in fostering moral values through consistent educational efforts. Thus, this program can be replicated in other schools as a meaningful contribution to creating a safe, child-friendly, and value-based learning environment.
References
Afnan, H., & Meilawati, A. (2023). Program Bimbingan Konseling Dalam Mengurangi Tingkat Bullying Di SMP Muhammadiyah 10 Surakarta. Jurnal J-BKPI, 03(02), 102–113.
Bagiana, I. K., Yudiarini, N., Wedayanti, N. M. E., & Natalia, K. D. (2025). Edukasi Literasi Keuangan Melalui Gerakan Menabung dan Pembuatan Celengan. Jurnal Abdi Dharma Masyarakat, 6(1), 59–69. https://doi.org/10.36733/jadma.v6i1.11808
Eva, H., Maolana, M. S., Yuliastri, A. P., Astri, Y., Hidayah, N., & La dae, R. A. (2024). Meningkatkan Asertivitas Dengan Metode Keterampilan Sosial Pada Korban Bullying di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmiah Bening : Belajar Bimbingan Dan Konseling, 8(1), 91–102. http://dx.doi.org/10.36709/bening
Ginting, R., Yulistiyono, A., Rauf, A., Manullang, S. O., Siahaan, A. L. S., Kussanti, D. P., Ardiansyah, T. E., Djaya, T. R., Ayu, A. S., & Effendy, F. (2021). Etika Komunikasi dalam MEDIA SOSIAL : Saring Sebelum Sharing, Cetakan Pertama, Gunung Jati: Penerbit Insania.
Harisa, P. I., & Fitriyah, L. (2025). Strategi Pendidikan Karakter dalam Membentuk Kepribadian Muslim di Sekolah Berbasis Pesantren. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(5), 4819–4829.
Hisbidaturrosidah, Apriza, L., Cahyani, S., Vebriana, A. P., & Kurnia, A. (2025). Penguatan Sistem Manajemen Sosial Pesantren dalam Mewujudkan Lingkungan Anti-Bullying Melalui Pendekatan Ukhuwah Diniyah Islamiyah. Welfare : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 323–329.
Ibda, F. (2023). Perkembangan Moral Dalam Pandangan Lawrence Kohlberg. Intelektualita, 12(1), 42–78. https://doi.org/10.22373/ji.v12i1.19256
Khaerudin, & Rahman, A. (2024). Peran Orang Tua dalam Mendidik Anak Sejak Dini, (Cetakan Pertama). Depok: Komojoyo Press.
Monica, E., Fitriani, S., Pratiscia, I., Hastiani, H., Trisnowati, E., Sukmawati, E., Nurniyati, N., & Isriyah, M. (2025). Penguatan Kolaborasi Sekolah dan Komisi Perlindungan Anak Daerah Dalam Mencegah Perilaku Perundungan di Pontianak Barat. Journal of Community Empowerment and Innovation, 4(2), 86–97.
Mukhtahira, N., Sukma, S., & Mufaroah. (2024). Peran Komunikasi Efektif dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. KHIRANI: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(4), 295–305.
Munawir, Fitriyah, R. F., & Khairunnisa, S. A. (2024). Fenomena Bullying Dalam Perspektif Pendidikan Agama Islam. Studia Religia : Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 8(1), 29–39. https://doi.org/10.30651/sr.v8i1.22136
Natalia, A., Alfarizki, F., Mitari, I. A., Handayani, M., Nurhidayah, Khiliqoh, N., Wijayanti, R. M., & Hernanda, R. (2024). Sosialisasi Anti Bullying Sebagai Upaya Pencegahan Tindak Kekerasan Pada Peserta Didik di SDN 15 Mesuji Timur Untuk Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Aman Dan Nyaman. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(9), 1–16.
Natalia Bete, M., & Arifin, A. (2023). Peran Guru Dalam Mengatasi Bullying di SMA Negeri Sasitamean Kecamatan Sasitamean Kabupaten Malaka. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP), 8(1), 15–25. https://doi.org/10.59098/jipend.v8i1.926
Nopriyanti, H., Khasanah, L., Sholeha, M., Saputra, R. A., & Meisya, S. (2023). Dampak Perilaku Bullying terhadap Peserta Didik pada Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i2.226
Nurchayati, Z. (2019). Penguatan Etika Dalam Berkomunikasi Pada Remaja Di Kabupaten Madiun. DAYA - MAS : Media Komunikasi Hasil Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(1), 31–36. https://doi.org/10.33319/dymas.v4i1.16
Ririhena, V. F. I., Junaidi, F. R., Hatuwe, S. S., Paseang, S. A., Rumeon, F., Oihu, F., Dani, H., Pelmelay, D. N., & Ibrahim, G. (2024). Etika Komunikasi Pada Siswa SD Negeri 4 Ambon. Pattimura Mengabdi : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 236–239. https://doi.org/10.30598/pattimura-mengabdi.2.2.236-239
Siswadi, S., & Syaifuddin, A. (2024). Penelitian Tindakan Partisipatif Metode Par (Partisipatory Action Research) Tantangan dan Peluang dalam Pemberdayaan Komunitas. Ummul Qura Jurnal Institut Pesantren Sunan Drajat (INSUD) Lamongan, 19(2), 111–125. https://doi.org/10.55352/uq.v19i2.1174
Sumali, R. S., Iriani, T., Brata, M. A. A. D., Sugiarti, I., & Karmila, M. (2025). Pelatihan Personality Development Bagi Dosen dan Tenaga Kependidikan Jurusan Kebidanan Poltekes Kemenkes di Akpar Siliwangi. JPM-Jurnal Pengabdian Mandiri, 4(1), 187–196.
Tiara, A., & Khotimah, W. Q. (2023). Inklusi Pada Organisasi Dalam Membangun Kemampuan Komunikasi Asertif Individu. Kaganga Komunika - Journal of Communication Science, 05(02), 222–236.
Wahyudi, A. (2024). Kampanye Anti-Bullying melalui Pendekatan Partisipatif Guna Mewujudkan Sekolah Ramah Anak. Jurnal Pengabdian Masyarakat Multidisplin, 1(1), 07–13. https://doi.org/10.22373/karuna.xxx
Wahyuni, N., & Fitriani, W. (2022). Relevansi Teori Belajar Sosial Albert Bandura dan Metode Pendidikan Keluarga dalam Islam. Qalam : Jurnal Ilmu Kependidikan, 11(2), 60–66. https://doi.org/10.33506/jq.v11i2.2060
Zahro, S. F., Marifah, V. I., Nisak, A., Hidayaturrohmah, M., Zahro, I. M., Rohmah, A., Ramadhani, D. N., & Yumna, A. T. (2025). Dampak Bullying Terhadap Prestasi Akademik Siswa. Jendela PLS, 10(1), 31–39.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL AKADEMIK PENGABDIAN MASYARAKAT

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.









