Pengembangan Pemasaran Sayuran Hidroponik Pada Asosiasi Petani Hidroponik Kabupaten Bondowoso

Authors

  • Rizal Rizal Politeknik Negeri Jember
  • Ginanjar Mulyo Juniarto Politeknik Negeri Jember

DOI:

https://doi.org/10.61722/japm.v2i5.957

Keywords:

Hydroponics, marketing, Bondowoso Hydroponic Farmers Association

Abstract

Hydroponic farmers in Bondowoso Regency who are members of the Bondowoso Hydroponic Farmers Association (Astanik), are starting to develop hydroponic vegetable agribusiness to capture opportunities as demand for hydroponic vegetables increases. However, the marketing and promotion carried out by the Bondowosom Hydroponic Farmers Association (Astanik) is still simple. Apart from this, the institutional function of farmers as an organizational forum has not been running optimally, especially in terms of financial recording. Due to these reasons, it is necessary to carry out training in preparing financial reports for the Bondowoso Hydroponic Farmers Association (Astanik). It is also necessary to develop marketing to various parties to expand the marketing reach and sustainability of the hydroponic agribusiness of the members of the Bondowoso Hydroponic Farmers Association (Astanik). Community Learning and Empowerment Practices (COMMMUNITY DEVOTION) will be carried out from December 2022 to March 2023. The results of Community Learning and Empowerment Practices (COMMUNITY DEVOTION) are assistance in preparing digital financial reports for the Hydroponic Farmers Association (Astanik) Bondowoso, marketing development for external parties to obtain a Memorandum of Understanding (MoU) and initiate the opening of a hydroponic vegetable outlet.

References

Amalia., Hasan, M., Kamaruddin, C.A., Nurdiana, Arisah, N. 2022. Peningkatan Literasi Bisnis Digital Dalam Pengelolaan Usaha Tani Perkotaan. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JURKAMI), 7 (2) DOI: 10.31932/jpe.v7i2. 1757

Ardi, F dan Prihtanti, T M. 2022. “Analisis Strategi Pemasaran Sayuran Hidroponik di Tengah Pandemi Covid-19” dalam Jurnal Manajemen Agribisnis Vo. 10, NO.9 Mei 2022. (Hal. 600-620).

Eneng Fakhrunnisa, J. G. K. dan S. (2018). Produksi Tomat Cherry dan Tomat Beef dengan Sistem Hidroponik di Perusahaan Amazing Farm, Bandung. Bul. Agrohorti 6(3) : 316– 325(2018).

Fahmi, Irham. 2017. Manajemen Strategis Teori dan Aplikasi. Cetakan Ke empat. Alfabeta. Bandung.

Habibi, L H dan Supriatna, I. 2021. “Penerapan Aplikasi Keuangan Berbasis Android SI APIK Dalam Penyusunan Laporan Keuangan Berdasarkan SAK EMKM (Studi Kasus Qaya Laundry)” dalam Indonesian Accounting Literacy Journal. Vol. 01, No. 03, July 2021 (Hal. 659 – 670).

Hank I., S. H. Priyanto, 2018. Eksplorasi Contract Farming Dalam Mewujudkan Kesejahteraan Petani, JSEP 14(3): 275 – 284

Harahap, Sofyan Syafri.2011. Analisis Kristis Atas Laporan Keuangan.Edisi

Pertama Cetakan ke sepuluh. PT. Bumi Aksara. Jakarta

Hidayatullah, R S, Suherna dan Mulyaningsih, Asih. 2022. “Strategi Pemasaran Selada Hidroponik Secara E-Comerce dan Konvensional (Suatu Kasus Pada Kebun Riyan

Farm)” dalam Jurnal Agribisnis Terpadu Vol. 16 No. 2 (Hal.

-69)

Kusmiati, A., Tasya, S. E., dan Fauziyah, D. 2022. “Kelayakan Finansial dan Strategi Pengembangan Usahatani Sayuran Hidroponik CV Langgeng Hidroponik Kota Kediri” dalam Jurnal Penelitian Sains dan Teknologi Indonesia. Vol 1 No. 2. (Hal. 97-106)

Mandey, dkk. 2018. Studi Kualitatif tentang Manfaat dan Kerugian dalam Penyusunan Laporan Keuangan pada UD Mitra Pelita, vol. 13, Jurnal Riset Akuntansi, 2018,hal. 595

Naufal, M I dan Purwanto, E. 2022. Dampak Literasi Keuangan Terhadap Kinerja Dan Keberlanjutan UMKM (Studi Kasus Industri F&B Kecamatan Sumbersari Jember). Jurnal AdministrasiBisnis Vol. 16 No.2 2022. (Hal 209-215)

Resh, H. M. 2015. Hydroponic food production: a definitive guidebook for the advanced home gardener adan the commercial hydroponic grower. CRC Press

Rinandiyana, R. L., Kusnandar, L. D., & Rosyadi, A. 2020. “Pemanfaatan Akuntansi Berbasis Android (SIAPIK) Untuk Meningkatkan Administrasi Keuangan UMKM” dalam Jurnal Bhakti Masyarakat Indonesia Vol. 3 No. 1 (Hal. 309- 316).

Sanusi, A. 2015. Manajemen Strategi Pemasaran. Pustaka Setia. Bandung.

Sartono, A. 2017. Manajemen Keuangan Teori Dan Aplikasi: Edisi 4. BPFE. Yogyakarta: Sunyoto, D. 2012. DasarDasarManajemen Pemasaran. CAPS. Jakarta.

Sutiyoso, Yos. 2018. 100 Kiat Sukses Hidroponik. Cetakan 1. Trubus Swadaya. Depok. Tjiptono, F. 2016. StrategiPemasaran. CV. Andi Offset. Yogyakarta.

Waliyanti, N. I, Jusni dan Diansari, P. 2022. Analisis Strategi Usaha Sayuran Hidroponik Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus di Green Top Farm). JSEP, Volume 18, No. 3, Oktober 2022, Halaman 201-209.

Downloads

Published

2024-08-01